Marju Lauristin, Marika Saar
Eesti Haridusfoorum
11. nov 2022
Uuringu tulemuste allalaetav .PDF
Uuringu eesmärk
- Selgitada ja võrrelda koolipidajate ja koolijuhtide arvamusi järgmistes küsimustes:
- Hetke põhimured
- Prioriteedid
- Koolipidajate ja koolijuhtide koostöö
- Koolijuhtide valimine ja karjäärimudel
- Koolide ja koolijuhtide hindamise kriteeriumid
Küsitluste läbiviimine
- Koolijuhtide ja koolipidajate küsitlused viisime läbi interneti teel platvormil Survey Monkey
- Küsimustike koostamisel pidasime silmas vastuste võrreldavust
- Küsitlused toimus 14. – 23 oktoobril
- Küsimustike fookuse kujunemisele, levitamisele ja täitmisele aitasid tegusalt kaasa Eesti Koolijuhtide Ühendus ja Eesti Linnade ja Valdade Liit, kelle meililistide kaudu küsimustikku edastati. TÄNAME!
Vastanute hulk ja koosseis
- Koolijuhid: 84 vastajat, neist 64 naist ja 24 meest
- Koolijuhtidest olid 27 60-aastased või vanemad, 43 olid vanuses 50-60 ning 18 olid vanuses 40-50 aastat. Ainult 7 olid nooremad kui 40.
- Koolijuhtidest valdava osa koolipidajaks oli omavalitsus, riigikoolide juhte oli 4 ja erakoolide juhte 2
- Koolipidajad: 37 vastajat, neist 33 naist ja 4 meest
- Koolipidajatest oli vanemaid kui 60 6 vastajat, vanuses 50-60 oli 15 vastajat, vanuses 40-50 oli 10 koolipidajat ning nooremaid kui 40 oli 7.
Vastanute erialane kogemus ja hariduslik ettevalmistus
- Koolijuhtidest oli üle poole (46 vastajat) olnud ametis üle 10 aasta ja ainult 10 alla 3 aasta
- 56 koolijuhti ehk 2/3 vastanutest omas akadeemilist kraadi (neist 49 haridusvaldkonnas), koolipidajate seas oli kraadiharidus pooltel (17 vastanut), neist 15 omasid haridusvaldkonna kraadi.
- Koolijuhtidest oli veerand (20 vastajat) käinud juhtimiskoolitustel, samas koolipidajatest oli peaaegu kolmandik (10 vastajat) end täiendanud haridusalastel koolitustel
Millised on suurimad murekohad? (vaba vastus)
Suurimad mured:
Koolijuht | Koolipidaja | |
Õpetajate, tugispetsialistide defitsiit | 70% | 38% |
Raha, palk, eelarve, investeeringud | 48% | 43% |
Kaasav haridus, HEV õpilased | 40% | 33% |
Õppekeel, muukeelsed õpilased, sh ukr | 24% | 26% |
Ülekoormus | 23% | 5% |
Juhtimine, tunnustamine, motivatsioon | 23% | 19% |
Muutused, õppekava, eksamid | 14% | 13% |
Koolijuhtide hinnang probleemide olulisusele
Kui oluliseks peate oma töös järgmiste probleemidega tegelemist? (hinnake 3-pallisel skaalal, 3= kõige tähtsam, minu esmane prioriteet; 2= oluline, kuid hetkel mitte esmatähtis, 1= hetkel suhteliselt ebaoluline) |
||||||||
|
3 - minu jaoks esmatähtis |
2 - üldiselt oluline |
1 suhteliselt ebaoluline |
kõik |
KOHT |
|||
Kooli juhtkonna, õpetajate ning tugispetsialistide vaheline usaldus ja koostöö, ühtse meeskonnana toimimine |
89% |
74 |
10% |
8 |
1% |
1 |
83 |
1 |
Õpilaste ja kooli töötajate heaolu ja turvatunne, vaimne ja füüsiline tervis, liikumis- ja sportimisvõimalused, tervislik koolitoit jne |
88% |
73 |
12% |
10 |
0% |
0 |
83 |
2 |
Personaliprobleemid, õpetajate ja tugispetsialistide leidmine, motiveerimine, suunamine |
83% |
69 |
14% |
12 |
2% |
2 |
83 |
3 |
Koolikultuur, väärtused, sümbolid, traditsioonid, vaimsus |
76% |
63 |
23% |
19 |
1% |
1 |
83 |
4 |
Koolielu demokraatlik korraldus, avatud ja kriitikat soosiv õhkkond nii õpilaste, õpetajate kui juhtkonna tasandil |
67% |
56 |
33% |
27 |
0% |
0 |
83 |
5 |
Kooli hea maine, silmapaistvate tulemuste saavutamine ja tunnustamine nii õppetöös kui muudes valdkondades |
66% |
55 |
31% |
26 |
2% |
2 |
83 |
6 |
Õppetöö kaasajastamine, õpikäsitluse, õppekava ja metoodika uuendamine |
64% |
54 |
35% |
29 |
1% |
1 |
84 |
7 |
Selged nõudmised ja ülesanded töötajatele ja tagasiside nende täitmise kohta, sisehindamine |
57% |
47 |
41% |
34 |
2% |
2 |
83 |
8 |
HEV või erineva emakeelega õpilased |
52% |
43 |
39% |
32 |
10% |
8 |
83 |
9 |
Kooli finantsolukord, rahaline toimetulek |
46% |
38 |
54% |
44 |
0% |
0 |
82 |
10 |
Kooli füüsilise keskkonna kvaliteet, tehnoloogiline varustatus, tervisenõuetele vastavus jne |
40% |
33 |
58% |
48 |
2% |
2 |
83 |
11 |
Ruumiprobleemid, ehitus jms |
28% |
23 |
53% |
44 |
19% |
16 |
83 |
12 |
Koostöö koolipidajaga, kohalike haridusjuhtidega |
25% |
21 |
70% |
58 |
5% |
4 |
83 |
13 |
Kooli parterlus kogukonnaga, ettevõtetega, muude asutuste ja organisatsionidega (muuseumid, noortekeskused jne) |
24% |
20 |
59% |
49 |
17% |
14 |
83 |
14 |
Koostöö lastevanematega, hoolekoguga |
21% |
18 |
68% |
57 |
11% |
9 |
84 |
15 |
Osalemine hariduspoliitiliste otsuste arutamises ja ettevamistamises |
18% |
15 |
66% |
55 |
16% |
13 |
83 |
16 |
Koostöö riigiga, haridusministeeriumiga |
10% |
8 |
64% |
53 |
27% |
22 |
83 |
17 |
Muu probleem |
5% |
1 |
30% |
6 |
65% |
13 |
20 |
Koolijuhtide ja koolipidajate prioriteetide võrdlus
Kui oluliseks peate oma töös järgmiste küsimustega tegelemist? |
3- kõige olulisem |
2 - üldiselt oluline |
1 - suhteliselt ebaoluline |
Koht |
Koht |
|||
Koolijuht |
Kooli pidaja |
Koolijuht |
Kooli pidaja |
Koolijuht |
Kooli pidaja |
Koolijuht |
Kooli pidaja |
|
Suhted kooli juhtkonna ja töötajate vahel |
89% |
62% |
10% |
30% |
1% |
8% |
1 |
5 |
Õpilaste ja kooli töötajate heaolu ja turvatunne, vaimne ja füüsiline tervis |
88% |
62% |
12% |
35% |
0% |
3% |
2 |
5 |
Õpetajate ja tugispetsialistide leidmine, motiveerimine |
83% |
84% |
14% |
14% |
2% |
3% |
3 |
1 |
Koolikultuur, väärtused, sümbolid, traditsioonid, vaimsus |
76% |
42% |
23% |
44% |
1% |
14% |
4 |
11 |
Koolielu demokraatlik korraldus, avatud ja kriitikat soosiv õhkkond |
67% |
57% |
33% |
38% |
0% |
5% |
5 |
8 |
Kooli hea maine, silmapaistvad tulemused nii õppetöös kui muudes valdkondades |
66% |
57% |
31% |
41% |
2% |
3% |
6 |
8 |
Õppetöö kaasajastamine, õpikäsitluse, õppekava ja metoodika uuendamine |
64% |
46% |
35% |
49% |
1% |
5% |
7 |
8 |
Selged nõudmised ja ülesanded töötajatele ja tagasiside nende täitmise kohta, sisehindamine |
57% |
62% |
41% |
30% |
2% |
8% |
8 |
5 |
HEV või erineva emakeelega õpilased |
52% |
65% |
39% |
30% |
10% |
5% |
9 |
4 |
Kooli finantsolukord, rahaline toimetulek |
46% |
35% |
54% |
62% |
0% |
3% |
10 |
16 |
Kooli füüsilise keskkonna kvaliteet, tervisenõuetele vastavus jne |
40% |
42% |
58% |
53% |
2% |
6% |
11 |
11 |
Ruumiprobleemid, ehitus jms |
28% |
34% |
53% |
60% |
19% |
6% |
12 |
17 |
Koostöö koolipidajaga, kohalike haridusjuhtidega |
25% |
69% |
70% |
25% |
5% |
6% |
13 |
3 |
Kooli ja kogukonna partnerlus, koostöö muude asutustega |
24% |
41% |
59% |
46% |
17% |
14% |
14 |
14 |
Koostöö lastevanematega, hoolekoguga |
21% |
38% |
68% |
57% |
11% |
5% |
15 |
15 |
Osalus hariduspoliitiliste otsuste arutamises ja ettevamistamises |
18% |
78% |
66% |
19% |
16% |
3% |
16 |
2 |
Koostöö riigiga, haridusministeeriumiga |
10% |
42% |
64% |
58% |
27% |
0% |
17 |
11 |
Kas nõustute arvamusega, et riik peaks andma koolijuhile seadusega suurema iseseisva otsustusõiguse koolielu korraldamisel ning tagama koolijuhi sõltumatuse välisest survest?
Kas peate õigeks, et koolijuht valitaks ametisse tähtajaliselt? |
||||
|
||||
|
Koolijuht |
Koolipidaja |
||
Ei poolda tähtajalist valimist |
56% |
19% |
47 |
7 |
Jah, võiks valida viieks aastaks |
8% |
56% |
7 |
20 |
Jah, võiks valida pikemaks ajaks ( näiteks seitsmeks aastaks ) |
36% |
25% |
30 |
9 |
Vastas |
84 |
36 |
Mida tuleks koolijuhi valimisel eeskätt arvesse võtta? Koolijuhtide vastused
Koolijuht |
||||||
Mida tuleks koolijuhiks valikul eeskätt arvesse võtta? |
5 - äärmiselt oluline, kõige tähtsam |
4- väga oluline, kuid mitte määrav |
3- soovitav, mõnevõrra oluline |
2- mitte eriti oluline |
1- täiesti ebaoluline |
KOHT |
Eetilised arusaamad, usaldusväärsus, ausameelsus |
92% |
8% |
0% |
0% |
0% |
1 |
Suhtlusoskus, sotsiaalsed pädevused |
90% |
8% |
1% |
0% |
2% |
2 |
Intelligentsus, lai silmaring |
81% |
17% |
2% |
0% |
2% |
3 |
Liidriomadused, organiseerimisvõime |
78% |
22% |
0% |
0% |
0% |
4 |
Pedagoogilised tõekspidamised, väärtused, eesmärgid |
69% |
30% |
1% |
0% |
0% |
5 |
Innovatiivsus, uuenduslikkus |
60% |
37% |
2% |
0% |
7% |
6 |
Hariduslik ettevalmistus ja enesetäiendamine |
58% |
30% |
12% |
0% |
0% |
7 |
Autoriteet, maine kogukonnas ja kolleegide seas |
39% |
51% |
10% |
1% |
0% |
8 |
Finantspädevus, majandamisoskused |
36% |
51% |
12% |
1% |
0% |
9 |
Juhtimiskogemus haridusvaldkonnas |
24% |
44% |
26% |
4% |
0% |
10 |
Õpetajatöö kogemus |
18% |
49% |
29% |
5% |
0% |
11 |
Muu juhtimiskogemus |
8% |
57% |
23% |
10% |
0% |
12 |
Midagi muud |
8% |
8% |
38% |
0% |
0% |
13 |
Poliitilised tõekspidamised, ühiskondlik aktiivsus |
2% |
25% |
41% |
24% |
46% |
14 |
Mida tuleks koolijuhi valimisel eeskätt arvesse võtta? Koolipidajate vastused.
Koolipidaja |
||||||
5- määrav, kõige olulisem |
4- väga oluline, kuid mitte määrav |
3- soovitav, mõnevõrra oluline |
2- mitte eriti oluline |
1- täiesti ebaoluline |
KOHT |
|
Eetilised arusaamad, usaldusväärsus, ausameelsus |
95% |
5% |
0% |
0% |
0% |
1 |
Suhtlusoskus, sotsiaalsed pädevused |
94% |
6% |
0% |
0% |
0% |
2 |
Liidriomadused, organiseerimisvõime |
86% |
14% |
0% |
0% |
0% |
3 |
Intelligentsus, lai silmaring |
81% |
19% |
0% |
0% |
0% |
3 |
Hariduslik ettevalmistus ja enesetäiendamine |
65% |
30% |
5% |
0% |
0% |
4 |
Pedagoogilised tõekspidamised, väärtused, eesmärgid |
61% |
36% |
3% |
0% |
0% |
5 |
Innovatiivsus, uuenduslikkus |
59% |
38% |
3% |
0% |
0% |
6 |
Finantspädevus, majandamisoskused |
46% |
49% |
5% |
0% |
0% |
7 |
Autoriteet, maine kogukonnas ja kolleegide seas |
41% |
43% |
14% |
3% |
0% |
8 |
Muu juhtimiskogemus |
28% |
53% |
19% |
0% |
0% |
9 |
Juhtimiskogemus haridusvaldkonnas |
22% |
64% |
8% |
6% |
0% |
10 |
Midagi muud |
14% |
14% |
29% |
0% |
43% |
11 |
Õpetajatöö kogemus |
8% |
22% |
58% |
8% |
3% |
12 |
Poliitilised tõekspidamised, ühiskondlik aktiivsus |
3% |
33% |
28% |
31% |
6% |
13 |
Mille alusel hindab koolipidaja koolijuhi töö tulemuslikkust? Koolijuhtide vastused
Koolijuhid: |
|||||
3- kõige olulisem |
2- oluline, kuid mitte määrav |
1 - suhteliselt vähem oluline |
0- see ei mängi mingit rolli |
KOHT |
|
Koolijuhi koostöövõime koolipidajaga ning teiste |
74% |
19% |
7% |
0% |
1 |
Õpilaste heaolu, rahulolu kooliga, |
66% |
28% |
6% |
0% |
2 |
Koolikultuur, vaimne õhkkond koolis |
63% |
29% |
7% |
1% |
3 |
Toimetulek koolipidaja poolt seatud eesmärkidega |
51% |
39% |
6% |
4% |
4 |
Koolijuhi väärtused ja põhimõtted |
51% |
37% |
11% |
1% |
5 |
Õpetajate jm töötajate tagasiside, rahulolu koolijuhi tegevusega |
46% |
50% |
4% |
0% |
6 |
Lapsevanemate tagasiside, rahulolu koolijuhi tegevusega |
36% |
57% |
7% |
0% |
7 |
Finantsküsimuste lahendamine, kooli majandamise efektiivsus |
33% |
61% |
6% |
0% |
8 |
Koolijuhi autoriteet kogukonnas |
28% |
54% |
16% |
2% |
9 |
Õppetöö tulemused teiste koolidega võrreldes |
17% |
58% |
22% |
4% |
10 |
Kooli partnerlus ettevõtete ja teiste organisatsioonidega |
11% |
55% |
29% |
5% |
11 |
Kooli saavutused spordis või silmapaistev edukus muudes valdkondadaes |
8% |
54% |
35% |
2% |
12 |
Mille alusel hindab koolipidaja koolijuhi töö tulemuslikkust? Koolipidajate vastused
Koolipidaja |
|||||
3- Kõige olulisem |
2- oluline, kuid mitte määrav |
1 - suhteliselt väheoluline |
0- see ei mängi mingit rolli |
KOHT |
|
Koolikultuur, vaimne õhkkond koolis |
92% |
8% |
0% |
0% |
1 |
Õpilaste heaolu, rahulolu kooliga, |
81% |
14% |
6% |
0% |
2 |
Koolijuhi koostöövõime koolipidajaga ning teiste |
75% |
25% |
0% |
0% |
3 |
Koolijuhi väärtused ja põhimõtted |
74% |
26% |
0% |
0% |
4 |
Toimetulek koolipidaja poolt seatud eesmärkidega |
65% |
32% |
3% |
0% |
5 |
Õpetajate jm töötajate tagasiside, rahulolu koolijuhi tegevusega |
47% |
47% |
6% |
0% |
6 |
Lapsevanemate tagasiside, rahulolu koolijuhi tegevusega |
36% |
64% |
0% |
0% |
7 |
Finantsküsimuste lahendamine, kooli majandamise efektiivsus |
35% |
62% |
3% |
0% |
8 |
Koolijuhi autoriteet kogukonnas |
28% |
64% |
8% |
0% |
9 |
Kooli partnerlus ettevõtete ja teiste organisatsioonidega |
25% |
58% |
14% |
3% |
10 |
Õppetöö tulemused teiste koolidega võrreldes |
14% |
59% |
22% |
5% |
11 |
Kooli saavutused spordis või silmapaistev edukus muudes valdkondadaes |
0% |
56% |
42% |
3% |
12 |
Hinnangud koostööle koolijuhi ja koolipidaja vahel
Koolijuhid (n=84):
Kuidas iseloomustaksite koostööd koolijuhtide ja haridusametnike vahel ? |
||
|
||
Koostöö on väga hea, koolijuhte kaasatakse ja nende arvamusega arvestatakse piisavalt nii riigi kui omavalitsuste poolt |
24% |
20 |
Üldiselt võib rahul olla, kuid mõnikord surutakse peale kiirustavaid või läbi mõtlemata otsuseid |
60% |
50 |
Koostöö jätab palju soovida, koolijuhte ei kaasata otsuste ette valmistamisesse või jäävad nende ettepanekud arvestamata |
17% |
14 |
Koolipidajad (n=37):
Hinnake oma kogemusi koostööst koolijuhtidega (valige sobivaim vastusevariant) |
||
Väga hea, tihe ja inspireeriv koostöö |
27% |
10 |
Üldiselt hästi toimiv koostöö |
70% |
26 |
Keskpärane, üsna formaalne koostöö |
3% |
1 |
Mitte eriti hea, suhteliselt vähene koostöö |
0% |
0 |
Koostöö puudub |
0% |
0 |
Koolijuhtide hinnang koolipidajatega koostöö vormide kasutamisele
KOOLIJUHID: |
Vajalik ja piisav |
Vajalik, ebapiisav |
Mitte vajalik, pakutud |
Ei pakuta, ei vaja |
Keskmine |
Koht |
Haridusjuhtide üritustes ja võrgustikes osalemine |
70% |
24% |
6% |
0% |
1,36 |
1 |
Nõustamine ja toetus kriitilistes olukordades, konfliktide lahendamisel |
46% |
39% |
4% |
8% |
1,86 |
2 |
Isiklik suhtlus, sh arenguvestlus |
43% |
43% |
11% |
1% |
1,73 |
3 |
Kaasamine plaanide ja otsuste ettevalmistamisse ja hindamisse |
43% |
46% |
5% |
5% |
1,76 |
4 |
Koolitused, seminarid, õppereisid koolijuhtidele |
41% |
46% |
2% |
7% |
1,87 |
5 |
Kaasamine pikaajaliste riiklike ja kohalike arengukavade tegemisse |
39% |
40% |
7% |
6% |
2,01 |
6 |
Koolijuhtide tunnustamine, saavutuste märkamine |
37% |
47% |
6% |
6% |
1,92 |
7 |
Materiaalne abi, täiendav rahastamine |
37% |
51% |
5% |
2% |
1,87 |
8 |
Läbipaistev ja süsteemne lisatasustamise kord |
28% |
47% |
6% |
7% |
2,29 |
9 |
Sisehindamine, rahuloluküsitlused jm tagasiside |
26% |
50% |
7% |
12% |
2,19 |
10 |
Abi kooli arengukava koostamisel, eesmärkide püstitamisel |
19% |
46% |
10% |
20% |
2,45 |
11 |
Supervisiooni või mentorluse võimalus |
17% |
40% |
13% |
23% |
2,63 |
12 |
Koolipidajate hinnang koolijuhtidega koostöö vormide pakkumisele
Millist vajalikku tuge ja koostöövõimalusi olete koolijuhtidele pakkunud? |
||||||
KOOLIPIDAJAD: |
Vajalik, piisav |
Vajalik, ebapiisav |
Mitte vajalik, pakutakse |
Ei pakuta, pole vaja |
Keskmine |
KOHT |
Haridusjuhtide üritustes ja võrgustikes osalemine |
86% |
14% |
0% |
0% |
1,14 |
1 |
Nõustamine ja toetus kriitilistes olukordades, konfliktide lahendamisel |
68% |
32% |
0% |
0% |
1,32 |
2 |
Isiklik suhtlus, sh arenguvestlus |
59% |
38% |
0% |
3% |
1,46 |
3 |
Kaasamine plaanide ja otsuste ettevalmistamisse ja hindamisse |
56% |
42% |
3% |
0% |
1,47 |
4 |
Koolitused, seminarid, õppereisid |
54% |
41% |
5% |
0% |
1,51 |
5 |
Koolijuhtide tunnustamine, saavutuste märkamine |
54% |
43% |
0% |
3% |
1,51 |
6 |
Kaasamine pikaajaliste riiklike ja kohalike arengukavade tegemisse |
36% |
44% |
17% |
3% |
1,86 |
7 |
Abi kooli arengukava koostamisel, eesmärkide püstitamisel |
35% |
51% |
3% |
11% |
1,89 |
8 |
Materiaalne abi, täiendav rahastamine |
28% |
61% |
6% |
3% |
1,92 |
9 |
Sisehindamine, rahuloluküsitlused jm tagasiside |
20% |
69% |
6% |
6% |
1,97 |
10 |
Läbipaistev ja süsteemne lisatasustamise kord |
19% |
64% |
14% |
3% |
2,00 |
11 |
Supervisiooni või mentorluse võimalus |
16% |
73% |
5% |
0% |
2,05 |
12 |
Uuringust tulenevad järeldused koolijuhtide ja koolipidajate koostöö kohta
- Üldiselt valitseb koolijuhtide ja koolipidajate vahel küllatki suur üksmeel probleemide olulisuse hindamisel: kõige teravam on pedagoogide defitsiit, seda nii õpetajate kui tugispetsialistide osas. Sellest on tingitud nii raskused kaasava hariduse rakendamisel kui eestikeelsele õppele üleminekul
- Koolijuhid tõstavad rohkem esile õpetajate ülekoormust, eriti seoses kaasava haridusega
- Eeldatust vähem ollakse mures palga- ja majandusküsimuste pärast, oletatavasti on siin riigi toetavat kätt rohkem tunda
- Tahaplaanile jääb nii koolijuhtide kui koolipidajate vastustes kooli ja kodu ning kohaliku kogukonna vahelise koostöö teema
- Koolijuhtide kaasamise suhtes hariduspoliitiliste otsuste ja arengukavade tegemisse on koolijuhid skeptilisemad kui koolipidajad
- Koolijuhtide valitavuse ja sõltumatuse osas üksmeel puudub: koolijuhid ei poolda tähtajalist valimist ning sooviksid rohkem ise otsustamise õigusi, koolipidajad on siin pigem vastupidisel seisukohal
- Koolijuhi valiku kriteeriumides suhtes on nii koolijuhtidel kui koolipidajatel esiplaanil kandidaadi isikuomadused, eelkõige eetilised ja erialased väärtused, silmaring ning liidriomadused
- Samas peetakse koolijuhile vajalikuks ka pedagoogilist ettevalmistust, kas siis eelnevat õpetajatöö kogemust või haridusjuhi koolituse läbimist
- Kuna on isikuomaduste olulisus valikukriteeriumina subjektiivse iseloomuga, kurdetakse valimisprotseduuride vähese läbipaistvuse üle.
- Koolijuhi töö tulemuslikkuse hindamisel paistab silma teatav suhtumise nihe saavutuslikkuselt koolikeskkonna ja koolikultuuri olulisusele
- Õpetajate ja õpilaste heaolu peaks nii koolijuhtide kui koolipidajate arvates olema koolijuhi töö hindamisel esiplaanil, samas kui kooli positsioon mitmesugustes edetabelites ei tundu olevat eriti oluline
- Koolijuhtide ja koolipidajate koostöö vormide puhul hinnatakse hästi toimivaks haridusjuhtide võrgustikke ning mitmesuguseid koolitusvõimalusi ning isiklikul tasandil toimuvat suhtlust ja nõustamist
- Piisavaks ei peeta tagasisidet, tunnustamist ja strateegilist kostööd, samuti noorte õpetajate ja koolijuhtide mentorprogramme. Probleeme tekitab ka otsuste läbipaistvus