EESTI HARIDUSFOORUM 2009 – 15 AASTAT HARIDUSFOORUMIT
EESTI HARIDUS TAGASI- JA EDASIVAATES
18. JA 19. VEEBRUARIL 2010, TALLINNA TEHNIKAÜLIKOOLIS
18.VEEBRUARIL TOIMUSID DISKUSSIOONID TÖÖRÜHMADES.
Eelfoorum 14. ja 15. augustil 2009 foorum-suvekool Noarootsis Bergsbyl koos Eesti Vabaharidusliduga. Teemad:
- Minu Eesti mõttetalgud
- Elukestva õppe strateegia arengud
- OECD õpetajauuringu tulemustest.
Suure foorumiga tähistatai EHF 15. tegevusaastat. Foorumit tervitasid president Toomas Hendrik ILVES ja EUNECi president Simone BARTHEL.
Foorumist võtsid osa haridus- ja teadusminister Tõnis LUKAS ja Riigikogu kultuurikomisjoni esimees Peeter KREITZBERG.
Minister andis kümme või enam aastat EHF-s vabatahtlikult meie foorumi jätkusuutlikkuse eest hoolt kandnud foorumlastele -Olav AARNA, Ivo EESMAA, Lehte JÕEMAA; Jüri JÜRIVEE, Reet LAJA, Reet LINNAS; Krista LOOGMA, Ene-Mall VERNIK-TUUBEL – üle ministeeriumi tänukirjad.
Foorum analüüsis viimase 15 aasta arenguid hariduselus ja vaatas tõsisemalt ka tulevikku.
Tulevikku olid suunatud TÜ professor Marju LAURISTINi esitlus „ Miks Eestile on vaja haridusuuendust“, EMÜ rektori Mait KLAASSENi esinemine „Kas haridus muudab või kohaneb eluga?“, Ene-Mall VERNIKu „Mõtteid seoses õppekavaga elukestva õppe kontekstis“, Krista LOOGMA TLÜ teaduri – „Haridussüsteemi tuunimine: ühtluskool vs selektiivsus“ ja Olav AARNA EHF ülevaade „Eesti pikaajalise haridusstrateegia (elukestva õppe strateegia) seisust“.
Foorumi töörühmades käsitleti viit teemat:
1. töörühm: RÕK õpetajate ja õpilaste seisukohalt.
Sissejuhatused Ain TÕNISSON – HTM ja Viive-Riina RUUS – TLÜ; rühmatööd juhtisid Ene-Silvia SARV – TLÜ ja Kaarel HAAV – TTÜ.
Arutleti:
- Millised on peamised väljakutsed uue RÕKi rakendamisel?
- Kuidas koole nõustada?
2. töörühm: Kuidas RÕK toetab elukestvat õpet (tööturu poolt vaadatuna).
Sissejuhatused Tiina ORMISSON – Eesti Elektroonikaühing, Inna LAANMETS – HTM, Olav AARNA – EHF; rühmatööd juhtisid Tiina ORMISSON ja InnaLAANEMETS.
Arutleti järmiste küsimuste üle:
- Milliste oskuste, teadmiste ja kogemustega inimest vajatakse tööturul tulevikus?
- Mida teha, et kõige selle omandamiseks oleks piisavalt võimalusi?
3. töörühm: Haridusasutuse tänapäevane juhtimine (koolijuhi rollist).
Sissejuhatuse tegi Joonas PÄRENSON – Eesti Üliõpilaskondade Liit. Rühmatööd juhtisid Ivo EESMAA – Vabaharidusliit, Kärdla Ühigümnaasium ja Liisa-Ly
PAKOSTA – Lastevanemate Liit.
4. töörühm: Eesti haridussüsteemi ümberkorraldamisest aastatel 2017-2020.
Rainer NÕLVAKU – Minu Eesti eestvedaja ja Jüri JÜRIVEE – EHF nägemuse esitas Jüri JÜRIVEE.
Toon siin ära põhilise sellest ettekandest.
Selgitusi:
- 12. klassi (küpsusklassi) lõpetamise järel ollakse kodanik ja astutakse ülikooli rakenduskõrghariduse (erialahariduse) omandamiseks. Selle maht oleneb erialast ja kehtivast kutsestandardist.
- Rakenduskõrgharidusõpe kujutab endast bakalaureuseõpet ja toimub ülikoolide kolledźites (instituutides) reeglina kolm aastat.
- Edasi järgneb magistriõpe ja ka doktoriõpe ülikoolis.
- Kutsestandardid määravad koostöös kutsenõukogudega ja kutsekojaga eriala sisu ning mahu, mille alusel koostatakse rakenduskõrghariduse õppekavad.
- Eriala moodulid on bakalaureuseõppe alguses ja pärast nende läbimist võib asuda erialasele tööle.
- Kõrgema kvalifikatsiooni saamiseks tuleb läbida täiendkoolitusi ülikoolide rakenduskõrghariduse instituutides vastavalt kutsestandardi nõuetele.
- Kasutatakse maakondlikke koolituskeskusi-praeguseid renoveeritud kutsehariduskeskusi (nendes ülikoolide kolledźites- instituutides toimub nii teoreetiline kui ka kutsestandardi nõuetele vastav koolitus).
- Kõikidel kutsehariduskeskustel on õpilaskodud, mis võimaldab kõiklalt huvitatud erialal õppima asuda.
- Vajadusel rakendatakse tööle koolibusside liinid.
5. töörühm: Alternatiivse lapsehoiu ja alushariduse vahekord
Sissejuhatuse teeb Mari-Epp TÄHT – Haapsalu LV ja Siiri-Liisi LÄÄNESAAR – Perekasvatuse Instituut.
Rühmatööd juhivad Inger KRAAV – Perekasvatuse Instituut ja Pille RIIVES – Tartu Lastehoiuselts.
Foorumi töös osales 157 huvilist.
Ülevaate tegi Jüri JÜRIVEE – EHF juhatuse liige.